Wat veranderd er voor jou met de nieuwe regels voor big tech? Afgelopen donderdag heeft Europa bekendgemaakt hoe de nieuwe Digital Markets Act eruit komt te zien. Dit houdt in dat grote internetbedrijven zich aan nieuwe regels moeten gaan houden. Nieuwsgierig welke regels dit zijn? In deze blog nemen we de belangrijkste met je door.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat de volgende regels gericht zijn op de grootste bedrijven. Welke bedrijven zijn dit dan? Het gaat om internetplatforms met minimaal 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers in Europa. Daarnaast moeten ze een beurswaarde van minstens 75 miljard euro hebben. Je hebt waarschijnlijk nu al een aantal bedrijven in gedachte, toch? Denk bijvoorbeeld aan Google, Apple, Microsoft, Facebook.
Alle chatapps worden opengesteld
Tijd om de nieuwe regels met je door te nemen… Alle chatdiensten kunnen straks met elkaar communiceren. Dit betekent dat een WhatsApp-gebruiker straks kan communiceren met een Telegram-gebruiker. Eigenlijk kan je het vergelijken met mailverkeer. Zo kan een Outlook-gebruiker probleemloos mailen met een Gmail-gebruiker. Momenteel kan een WhatsApp-gebruiker alleen communiceren met een andere WhatsApp-gebruiker en niet met een Telegram-gebruiker.
Vooraf geïnstalleerde apps verwijderen
Irriteer jij je ook wel eens aan die standaard apps op je telefoon die je niet kan verwijderen? Daar komt binnenkort verandering in. Dankzij de nieuwe regel van het DMA is de gebruiker straks in staat om elke app te kunnen verwijderen. Weg alle onnodige apps!
Daarnaast mag een organisatie als Google niet haar eigen dienst voortrekken op concurrerende diensten, zoals haar Chrome-browser als standaard instellen voor gebruikers.
Privacy gebruikers beter beschermen
Straks zal een gebruiker bedrijven toestemming moeten geven om persoonlijke gegevens te combineren. Nu hoor ik je denken, combineren? Een voorbeeld is bijvoorbeeld Meta, eigenaar van Facebook en Instagram. De persoonlijke gegevens van Facebook en Instagram combineren van één gebruiker om zo meer data te achterhalen. Dit mag straks alleen met toestemming van de desbetreffende gebruiker. Daarnaast kan straks een gebruiker er voor kiezen om tijdens het kopen van apps in de Appstore direct de ontwikkelaar te betalen. Nu gaat dit via diensten als Apple of Google.
Dit waren voor nu de belangrijkste nieuwe regels… Wanneer deze regels ingaan staat nog niet vast. De verwachting is oktober dit jaar. Als één van de grote internetplatforms zich niet aan de regels houdt, kan men een boete verwachten die neerkomt op maximaal 10% van de wereldwijde omzet. Een flink bedrag dus.
Wat vind jij persoonlijk van de nieuwe regels? Handig, of niet?
Bron: Nu.nl